пʼятниця, 9 березня 2018 р.

"Змінитися за 7 днів"


Для нашої школи, і для мене особисто, ці "7 днів", насправді, розпочалися раніше і тривають довше.
"7 днів" - яскраве полум'я від багаття, хмиз для якого збирався, висушувався, ладнався шкільною командою задовго до приїзду гостей. Вони ж щедро підживили вогонь своїми іскрами "для нашого викладання".
Ми не чекали змін, доки їх розвнесе на паперових крилах міністерство чи навіє свіжий вітер із Фінляндії. Ми, з легкої руки Федоряки Валентини Миколаївни, неспішно, кожен на своєму місці, почали "будувати вітрильник". Правда,  Kaisu Helminen  впізнала в ньому "потяг, що рухається", але для нас кращої відзнаки годі й вигадувати. Він уже рухається! А гості справді надали йому прискорення та вказали надійніший і перевірений маршрут.
Певною мірою ми вже чули про фінські уроки, соціальний конструктивізм і співучителювання: спасибі, Валентина Федоряка ділилася враженнями від фінських ЕдМандрів та й 36 книг від проекту "Книжкові лабораторії змін "ЗІ СТОРІНОК У ЖИТТЯ" дають знання та спонукають до розвитку. Але це саме той випадок, коли краще 1 раз побачити...
Побачити щирість і привітність (з усіма!) Кайсу, зовнішню незворушність, але глибоку проникливість Еси. І в цьому секрет: не грати роль, а таким бути.
Організовувати роботу в групах не для того, щоб швидше виконати завдання, а для того, щоб кожна дитина спробувала, здобула нове вміння. Не важливо, щоб швидко, важливо - навчитися.
Мені надзвичайно імпонує спокійна і стримана обстановка на уроках, коли всім комфортно. Дитина встигає зрозуміти правила, спробувати, поступово виконати і побачити результат. Кожну дитину уважна вчителька непомітно спрямовує, враховуючи індивідуальні можливості і навички: ти не можеш виліпити лисичку - зліпи лише голову; ти швидко зліпив гарного кролика - зроби ще його маму...
 Важливо в кінці дати дитині можливість оцінити свої досягнення: чого навчився і якою мірою засвоїв нове. Не для вчителя, не для оцінки чи перевірки, а для себе.
Співучителювання - це не яскраві виступи двох фахівців, це глибоке занурення у матеріал для доступної і грунтовної подачі учням. Це створення таких ситуацій на уроках, щоб на різних уроках, різні учителі розкривали різні грані одного і того ж явища чи поняття, щоб дитина не чекала підказки, а сама вчилася ставити запитання і знаходити на них відповіді. Розумію, що це не приходить в одну мить, - це результ грунтовної попередньої підготовки.
Зараз, коли час споглядального захоплення минув, починаю осмислювати, експериментую, випробовую деякі елементи, планую підготувати спільний урок з колегами.
Що враховувати? Предмети, теми, можливості особистої довіри і співпраці. Єдиного готового рецепту не має ніхто. "Пропорції" - шляхом розрахунків і експериментів. Головне - здоровий глузд, щоб не перетворити зусилля у самоціль, щоб  спрацювала формула, на якій наполягав Esa Sinivuori:"1+1=3".
Дякую  EdCamp Ukraine, Kaisu Helminen , Esa SinivuoriDmitry Naumenko
Валентина Федоряка 
за надану можливість вчитися, бажання змінюватися, розбуджене натхнення експериментувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар